艣roda, 21 wrze艣nia 2016

Code Week - nietypowy, domowy...czyli offlinowe kodowanie z kubkiem gor膮cej czekolady馃槈

Code Week, czyli tydzie艅 kodowania (15.10 - 23.10.2016), dla os贸b zwi膮zanym z kodowaniem nie jest niczym nowym. Pewnie ju偶 od jakiego艣 czasu my艣l膮 nad zorganizowaniem swoich wydarze艅 w tym okresie.
Nie trzeba by膰 informatykiem, 偶eby zrozumie膰 podstawy kodowania...przy odrobinie ch臋ci i w艂o偶onego wysi艂ku mo偶na te偶 takie wydarzenie zorganizowa膰: w przedszkolu, szkole, a nawet ze znajomymi w domu.
Mo偶na wzorowa膰 si臋 na scenariuszach ze strony Mistrz贸w Kodowania
Materia艂y Mistrz贸w Kodowania

Mo偶na zacz膮膰 te偶 od ca艂kowitych podstaw.
Jak? Postaram si臋 poda膰 kilka prostych pomys艂贸w, kt贸re mo偶na wykorzysta膰.



Na jakim obrazku si臋 znajd臋?




Bardzo prosta zabawa, wykonanie planszy te偶 nie b臋dzie trudne.

Potrzebujemy: podw贸jny komplet 9 dowolnych obrazk贸w (tematyk臋 mo偶na dobra膰 pod aktualnie realizowan膮, mo偶na p贸j艣膰 w zainteresowania dzieci, w bajki, pe艂na dowolno艣膰...ja wykorzysta艂am obrazki Mistrz贸w Kodowania, bo b臋dziemy w przedszkolu bawi膰 si臋 w tak膮 sam膮 zabaw臋 na macie,
wi臋c b臋d膮 mieli mniejsz膮 wersj臋 do dom贸w). Opr贸cz obrazk贸w potrzebne jeszcze b臋d膮 kartki ze strza艂kami, opcjonalnie mo偶na doda膰 r贸wnie偶 kartki z cyframi i ...i tyle馃槉

Jak si臋 bawi膰?

Jeden komplet obrazk贸w uk艂adamy tworz膮c kwadrat: 3 obrazki w poziomie, 3 obrazki w pionie. Z drugiego kompletu obrazk贸w wybieramy jeden, to b臋dzie nasz pocz膮tek, start. Od tego obrazka rozpocznie si臋 zabawa. Nast臋pnie dok艂adamy kilka strza艂ek. Zadaniem dziecka b臋dzie ustalenie, na kt贸rym obrazku zako艅czy si臋 zabawa, je艣li b臋dziemy porusza膰 si臋 zgodnie z kodem wskazanym ze strza艂ek. Mo偶na przygotowa膰 kilka takich komplet贸w obrazk贸w i bawi膰 si臋 na czas, mo偶na zamienia膰 si臋 rolami, mo偶na u艂o偶y膰 kod, w taki spos贸b, 偶e wyjdziemy poza plansz臋 itd.

Bez planszy te偶 si臋 uda

Na tej samej zasadzie mo偶na kodowa膰 nawet bez planszy, wystarczy 9 r贸偶nych zabawek, kolorowych papierowych talerzyk贸w, kubeczk贸w z naklejonymi kropkami w r贸偶nych kolorach lub jaki艣 innych przedmiot贸w (liczba przedmiot贸w r贸wnie偶 jest dowolna, nie musi by膰 9)

Mo偶na pobawi膰 si臋 w "miejsca na krzes艂ach". Krzes艂a ustawiamy te偶 w taki kwadrat, oznaczamy to, kt贸re jest startem, nast臋pnie za pomoc膮 kodu s艂ownego (dwa do przodu, jedno w lewo, jedno w ty艂...) prowadzimy do upatrzonego. Dziecko siada na krzes艂o, do kt贸rego doprowadzi艂 je kod.

Koordynaty i kierunki 艣wiata...B3 i p贸艂noc, po艂udnie...czyli do zabawy wci膮gamy starsze rodze艅stwo



Zasada zabawy taka sama jak przy obrazkach, tylko tutaj zamiast strza艂ek, mamy kierunki 艣wiata i dodatkowo pos艂ugujemy si臋 wsp贸艂rz臋dnymi. Czyli startowa膰 b臋dziemy z punktu o wsp贸艂rz臋dnych np: C1 i kod wska偶e nam nast臋puj膮c膮 drog臋: wsch贸d, p贸艂noc, zach贸d, p贸艂noc...gdzie dojdziemy?...na A1. Plansz臋 mo偶na oczywi艣cie dowolnie rozszerzy膰, wtedy zabawa b臋dzie ciekawsza

Kto si臋 odwa偶y i do艂膮czy swoje wydarzenie...

Moje domowe, z kubkiem gor膮cej czekolady ju偶 jest...wygl膮da tak

W najbli偶szym czasie pododaje te偶 przedszkolne...jak potrzebujecie pomocy przy dodaniu to piszcie...

Na blogu b臋d臋 dodawa膰 na bie偶膮co nowe propozycje 艂atwego kodowania offline i co艣 z scratch jr te偶



Reakcje:

7 komentarzy: