sobota, 8 października 2016

Krzesła z instrukcją...czyli kodować każdy może

Zbliża się Code Week, czyli tydzień kodowania. Wydarzenia związane z kodowaniem może zorganizować każda chętna osoba, a zgłosić je tutaj:

Tydzień kodowania wydarzenia

wybierając "add event".

Różne mogą być kategorie wydarzeń, na różną skalę organizowane i w różnych miejscach. Dzisiaj propozycja kodowania offline, do której nie potrzebujemy ani sprzętu, ani specjalnych przygotowań, do wykorzystania w przedszkolu, szkole, świetlicy, z grupą przyjaciół...potrzebujemy tylko krzeseł i ludzi. Można taką zabawę zorganizować również na dworze. Pomysł przetestowałam, śmiechu i zabawy było sporo. Bawiłam się z grupą czterolatków i dla nich było to dość trudne zadanie, myślę że najlepiej taka zabawa sprawdziłaby się u dzieci z klas l - III i starszych (wtedy można "poszaleć" z pętlami w kodzie).



Krzesła z instrukcją o co chodzi?

Codziennie siadamy na krzesłach, wstajemy, siadamy i tak wiele razy w ciągu dnia. Robimy to tak po prostu, jest to naturalne nie zastanawiamy się nad tym. Dzisiaj popatrzmy na krzesła inaczej i spróbujmy stworzyć instrukcję, która wskaże nam sposób przejścia z jednego krzesła na drugie. Będzie łatwo, czy nie będzie? Przekonajmy się...



Karola siedzi w pierwszym rzędzie, na drugim krześle od prawej strony, a mamy za zadanie stworzenie kodu - instrukcji, na podstawie którego przesiądzie się na pierwsze krzesełko z lewej. Zacznijmy od ustnej instrukcji, co ma zrobić Karolinka? Jak będzie wyglądał taki słowny kod?:

Wstań, krok w lewo, krok w lewo, krok w lewo, krok w lewo, usiądź

 (szerokość krzesła i odległość pomiędzy krzesłami liczymy za jeden krok). Zadanie wykonane. A teraz spróbujmy rozpisać naszą instrukcję za pomocą symboli. Krok w lewo, w prawo, do przodu, do tyłu najłatwiej będzie przedstawić za pomocą strzałek, a w jaki sposób wstań i usiądź...u nas takie strzałki z zygzakiem, ale to kwestia umowna i właściwie każdy symbol może być dowolną czynnością, ważne żeby było to jasne i dla nadawcy (osoby, która tworzy kod) i odbiorcy (osoby, która będzie się poruszała zgodnie z kodem). Warto dać dzieciom kartki i markery, kredki i niech same zaproponują wygląd poszczególnych symboli.

Tworzymy pętlę...czyli przypadek trudniejszy


W pierszym przykładzie przemieszczenie było w jednej linii, teraz będzie trudniej, bo będziemy przesuwać się jeszcze do przodu. Dodatkowo wprowadzimy jeden warunek, na niektórych krzesłach będziemy siadać (na zdjęciu zostały te krzesła oznaczone buźką, podczas zabawy wystarczy położyć na nich kartkę). No to rozpisujemy kod:

Wstań, krok w prawo, krok do przodu, krok do przodu, krok w prawo, usiądź, wstań, krok w prawo, krok do przodu, krok do przodu, krok w prawo, usiądź.

Jeśli dobrze przeanalizujemy ten zapis, to zauważymy, że pewien fragment jest powtórzony, nie musimy zapisywać go dwukrotnie, możemy wziąć w nawias i za pomocą cyfry określić liczbę powtórzeń. W ten sposób stworzyliśmy naszą pierwszą pętlę. Jeśli występuje więcej niż jeden krok po kolei w którąś ze stron, to też liczbę strzałek możemy zmniejszyć dodając przed strzałką odpowiednią cyfrę. Zadania można dowolnie utrudniać, wprowadzać więcej warunków, więcej pętli.
A jakie są Wasze pomysły na Code Week? Działacie coś w tym roku?




Reakcje:

0 komentarze:

Prześlij komentarz