czwartek, 26 stycznia 2017

Koduj linię...gra logiczna

Dzisiaj propozycja gry logicznej, do której wykorzystam wcześniej przygotowane pomoce: kubeczki i planszę "Cztery pory roku". Gra będzie łączyć w sobie elementy kodowania, budowania strategii...troszkę będzie też zależało od szczęścia.



Plansza...wydrukuj i graj



Jeśli nie masz takiej planszy to możesz to łatwo zmienić, klikając w poniższy link.
Kliknij i pobierz planszę 🙂
Potem wystarczy pobrać i wydrukować. Na małej planszy można grać zastępując kubeczki pionkami, lub pchełkami, ale można też wydrukować planszę w większym formacie, korzystając z opcji druku "kilka stron plakat". Często będę pracować na tej planszy, więc i dodawać posty z nią związane, propozycje zabaw i gier, zachęcam do wydrukowania.

Co jeszcze będzie potrzebne...

Właściwie to głównie gracze...ale jeszcze przydadzą się pionki i kostka...to wszystko...możemy grać.
Plansza przeznaczona jest do gry dla 2-4 graczy lub zespołów. Każdy zespół dostaje inną porę roku, inny kolor płaszczyzny składający się z 25 pól. Dookoła pól są duże kwadraty, to wspólna przestrzeń, po której będą poruszały się pionki. Na kwadratach znajdują się cyfry, niektóre z kwadratów będą też miały przypisaną funkcję. Na planszy do druku, nie ma cyfr, dlatego, żeby można było uzupełniać ją dowolnymi. W innych grach, zamiast cyfr będziemy kłaść co innego. Ale pomalutku...

25 polowa przestrzeń


Każdy z zespołów otrzymuje swoją 25 polową przestrzeń, na której ustawione są trzy kubeczki. Ustawienie kubeczków u każdego z graczy jest analogiczne. Zadaniem gracza będzie przestawienie kubeczków w taki sposób, żeby znalazły się w jednej linii. Na płaszczyźnie mamy też pola z przekreślonymi kołami, na nich nie wolno nam stawać.

Jak będziemy się poruszać?

Żeby poustawiać kubeczki w linii, musimy je poprzestawiać, jak możemy to zrobić. Do tego właśnie potrzebna nam będzie zewnętrzna część planszy, z tymi dużymi kwadratami, na nich umieszczone są cyfry, to będzie liczba pól, jaką będzie mógł pokonać jednorazowo jeden kubeczek. Kierunek ruchu wybieramy sami. W jednym posunięciu możemy raz zmienić kierunek. Zakładając, że mamy 5 pól do pokonania, możemy pójść przykładowo 3 do przodu, 2 w prawo, nie musimy 5 pól zrobić w jednym kierunku. Poruszyć musimy się o dokładną liczbę pól, losując 5, nie możemy zatrzymać kubeczka po czterech. Każdy z graczy w trakcie gry ma do wykorzystania 5 pauz, czyli jeśli wyrzucona liczba oczek zaburzy obraną przez niego strategię, to może powiedzieć pauza i nie poruszyć kubeczka wcale. Ale pamiętajmy, że takich bonusów jest tylko 5 na całą grę i trzymajmy je najlepiej na końcówkę gry.

Gra wygląda tak:
Po jednym pionku z każdej drużyny ustawiamy na polu start. U mnie to cztery pola w rogach, jeśli wydrukują państwo planszę, to polami startowymi są te pola, na których jest logo Mistrzów Kodowania. Pierwszy gracz rzuca kostką i porusza swój pionek o wyrzuconą liczbę oczek, zgodnie z ruchem wskazówek zegara. Patrzy na jakim polu stanął i tu mamy kilka możliwości:

Pole z jedną cyfrą: wybrany kubeczek na planszy 25 polowej przesuwa o tyle miejsc ile wskazuje cyfra. Kierunek dowolny, raz może zostać zmieniony.

Pole z dwoma cyframi: gracz wybiera cyfrę, która jest dla niego korzystniejsza, dalej analogicznie jak wyżej

Puste, białe pole: gracz pauzuje, nie zmienia położenia kubeczka

Puste kolorowe pole: jeśli kolor jest taki jak kubeczek gracza, to może jeden ze swoich kubeczków przesunąć w dowolne miejsce, jeśli kolor należy do innej drużyny, to może jeden wybrany kubeczek orzestawić im w wybrane przez siebie miejsce, utrudniając utworzenie linii.




Gramy do momentu, aż któraś drużyna ustawi swoje trzy kubeczki w jednej linii. Linia może być w pionie, poziomie lub skosie. Grę można dowolnie modyfikować dodając większą liczbę kubeczków, zmieniając układ pól, po których nie można się poruszać, zmieniając cyfry ułożone na zewnętrznej planszy. Moja propozycja to taki punkt wyjścia, do dowolnej modyfikacji.

Życzę miłej zabawy z Mistrzami Kodowania
Ania🙂

Reakcje:

2 komentarze:

  1. Wiesława Mitulska7 lutego 2017 22:56

    Wspaniały pomysł. Dziękuję zwłaszcza z gotowa planszę do wydrukowania. Zaraz po feriach wypróbuję z pierwszakami i może uda nam się jeszcze wymyślić jakieś inne wykorzystanie planszy. Pozdrawiam Panią i Myszki

    OdpowiedzUsuń