sobota, 13 maja 2017

Podwójny kod...wyszukaj i zakoduj drogę

Dzisiejsza propozycja zabawy to połączenie ćwiczenia na spostrzegawczość, koncentrację uwagi, orientację przestrzenną z doskonaleniem umiejętności tworzenia kodu. Do zabawy przygotowałam kilka przykładowych kart do wydruku, ale można na ich bazie tworzyć zupełnie inne propozycje. Te same ćwiczenie można też wykonać na "dużym formacie", układając wzory z kubeczków czy kolorowych kwadratów.

O co chodzi?...Gdzie te kody?
Na kratownicy mamy rozmieszczone różne wzory. W lewym górnym rogu znajduje się wzór baza. Pierwszym zadaniem jest znalezienie identycznego wzoru, z dokładnie takim samym układem kolorowych kwadratów. Kiedy wiemy już gdzie on jest to tworzymy kod, który wskaże nam drogę od wzoru bazowego do jego odpowiednika. Ponieważ wzór składa się z kilku kwadratów, to wybieramy sobie ten, od którego zacznie się skrypt. Na którym kwadraciku skończymy drogę, to już obojętne, ważne żeby należał do wybranego wzoru (czyli identycznego układu)🙂
Plansze do wydruku możemy pobrać klikając w poniższy link
Plansze do pobrania i wydrukowania

Spróbujmy na przykładzie...

Pod kratownicą mamy zielone i czerwone koło. Zielone to będzie start, czerwone stop. Pomiędzy nimi należy za pomocą umówionych symboli rozpisać kod. Celowo piszę umówionych symboli, a nie strzałek, bo jeśli już jesteście z dziećmi wprawieni w kodowaniu, to do każdego kierunku możecie stworzyć swoją własną komendę graficzną. Na początek najłatwiej oczywiście będzie trzymać się strzałek. Nasz bazowy wzór znajduje się w lewym górnym rogu. Przyglądamy mu się i szukamy identycznego...jest zajmuje następujące miejsca: D7, E7, D8. Mamy go...teraz wystarczy rozpisać kod. Ja wystartuję z pozycji A2, ale również moglibyśmy startować od B1. Jak będzie wyglądał kod przyjmując pozycję A2 jako startową?
2 strzałki w dół, 3 strzałki w prawo, 2 strzałki w dół...i już stoimy przy górze naszego identycznego wzoru (gdybyśmy na końcu zamiast dwóch zrobili 3 strzałki w dół to stalibyśmy na polu D7. Na
którym będziemy kończyć to kwestia umowna).








Reakcje:

0 komentarze:

Prześlij komentarz