pi膮tek, 19 sierpnia 2016

Figury geometryczne - prosta gra krok po kroku

Scratch Junior to intuicyjna, 艂atwa w obs艂udze aplikacja, w kt贸rej proste animacje mo偶e stworzy膰 ju偶 przedszkolak.
Poni偶ej przedstawi臋 krok po kroku jak powsta艂a mini gra z figurami geometrycznymi. Zadaniem gracza b臋dzie wybranie k贸艂 z r贸偶nych figur geometrycznych. Je艣li zrobi to prawid艂owo poka偶膮 si臋 u艣miechni臋te buzie, je艣li wska偶e inn膮 figur臋, wtedy na moment figura zniknie, po czym znowu si臋 pojawi.

Tak b臋dzie wygl膮da膰 zrobiona gra


Wi臋c zaczynamy:
Po wej艣ciu do aplikacji i wybraniu nowego projektu usuwamy kota, przytrzymuj膮c na nim palec. Pojawi si臋 czerwone k贸艂eczko z krzy偶ykiem, je艣li na nie klikniemy, kot zniknie.




Nast臋pnie wybieramy zak艂adk臋 "t艂o" (g贸rny pasek, po lewej stronie od ikonki z literami). Po wej艣ciu w galeri臋, klikamy na pierwsze dost臋pne, czyli puste, nast臋pnie na symbol p臋dzla. 






Teraz pora na wyrysowanie tabelki. Wybieramy grubo艣膰 kreski i ikonk臋 przedstawiaj膮c膮 kwadrat. Na dole pola roboczego rysujemy poziom膮 lini臋, nast臋pnie przesuwaj膮c si臋 ku g贸rze powodujemy zamian臋 linii w prostok膮t. Wewn臋trzne kreski robimy analogicznie, zatrzymuj膮c si臋 po narysowaniu linii. Prostok膮t dzielimy na 9 p贸l.









Pora na wprowadzenie duszk贸w w naszym przypadku b臋d膮 to figury geometryczne: 3 ko艂a, 3 kwadraty i 3 tr贸jk膮ty. Pod ikonk膮 z domkiem znajduje si臋 plus, klikaj膮c na niego wchodzimy do galerii duszk贸w, potrzebne nam nie wyst臋puj膮, wi臋c podobnie jak w przypadku t艂a wybieramy pierwsze puste i p臋dzelek. Pora na rysowanie, wybieramy odpowiednio ikonk臋 ko艂a, kwadratu, tr贸jk膮ta, grubo艣膰 i kolor, a nast臋pnie rysujemy lini臋 i przeci膮gamy j膮 do g贸ry. W ten spos贸b mamy kontur figury, wype艂nimy j膮 barw膮 za pomoc膮 ikonki w prawym dolnym rogu (klikamy na ni膮 dwukrotnie). Zatwierdzamy "ptaszkiem", figura pojawi si臋 mniej wi臋cej na 艣rodku pola roboczego, przeci膮gamy j膮 do odpowiedniego okienka. Je艣li nie odpowiada nam jej wielko艣膰 mo偶emy zmieni膰 j膮 wyci膮gaj膮c z fioletowej szufladki puzzelka odpowiadaj膮cego za pomniejszenie i klikamy do osi膮gni臋cia po偶膮danego rozmiaru. Analogicznie wprowadzamy wszystkie pozosta艂e figury. 



Tak samo jak figury rysujemy s艂oneczko. S艂oneczek  potrzebujemy tyle, ile jest k贸艂, czyli 3. Gotowe s艂oneczka przesuwamy palcem na ko艂a, na ka偶de ko艂o jedno s艂oneczko. Teraz musimy sprawi膰, 偶eby do momentu dotkni臋cia palcem ko艂a pozosta艂y niewidoczne. Pos艂u偶ymy si臋 fioletow膮 szufladk膮, z kt贸rej wyci膮gniemy klocek znikania i klikniemy na niego.  Z ka偶dym s艂onkiem post臋pujemy tak samo. Skrypt dla s艂onecznek przedstawia powy偶sze zdj臋cie. Nie musimy wprowadza膰 go ka偶dorazowo, wystarczy stan膮膰 na nim i przeci膮gn膮膰 na kolejne (upuszczamy na ikonce s艂onka po lewej stronie ekranu). Nast臋pnie pora zmieni膰 kolor koperty, tak 偶eby ka偶de s艂oneczko mia艂o inny (w momencie tworzenia skryptu dla k贸艂 musimy pami臋ta膰, 偶e ko艂o, kt贸re stoi na tym samym miejscu co s艂onko, musi mie膰 kopert臋 w tym samym kolorze).





Teraz tworzymy skrypty dla wszystkich figur geometrycznych. W przypadku k贸艂, albo uk艂adamy ka偶dy oddzielnie, albo kopiujemy, pami臋taj膮c 偶eby po skopiowaniu zmieni膰 kolor koperty. Wszystkie kwadraty i tr贸jk膮ty maj膮 utworzony taki sam skrypt, wystarczy wi臋c zrobi膰 raz i przeci膮gn膮膰 do kolejnych. 

No i gotowe. Mo偶emy gra膰馃槉






Reakcje:

0 komentarze:

Prze艣lij komentarz