sobota, 14 stycznia 2017

Labirynty...warunki...matematyka...z planszami do wydruku

Jedn膮 z moich ulubionych aplikacji do nauki podstaw kodowania jest Kodable, aplikacja bardzo lubiana przez dzieci i te m艂odsze i te troszk臋 starsze (wspomnia艂 o niej kiedy艣 Krzysztof Jaworski, spr贸bowali艣my z moimi pi臋ciolatkami jej offlinowej wersji na macie Mistrz贸w Kodowania i potem cz臋sto do niej wracali艣my, bo naprawd臋 warto). Ma艂y Fuzzi w臋druje po labiryntach, a my mu wskazujemy drog臋 przy pomocy u艂o偶onego ze strza艂ek kodu. Labirynt za lairyntem stopie艅 trudno艣ci ro艣nie, pojawiaj膮 si臋 warunki, wyszukujemy i poprawiamy b艂臋dy w zaproponowanym kodzie, w ko艅cu pojawiaj膮 si臋 p臋tle...dzisiaj wersja zabawy wzorowanej na aplikacji Kodable, z gotowymi kartami do wydruku...zaczynamy馃檪



Zacznijmy offlinowo

Zacznijmy od propozycji naj艂atwiejszych, czyli tych, w kt贸rych ca艂y labirynt sk艂ada si臋 z jednego koloru (innym oznaczony jest tylko start i stop). Startujemy z zielonego pola, d膮偶ymy do czerwonego, po drodze zbieramy wszystkie "O". Nale偶y pami臋ta膰, 偶e aktualna komenda (np: przedstawiona za pomoc膮 strza艂ki kierunkowej) prowadzi nas, a偶 do ko艅ca danego odcinka drogi, nie mo偶emy zmieni膰 kierunku w dowolnym miejscu. Mo偶liwe to b臋dzie dopiero w planszach z warunkami. Pod plansz膮 jest miejsce przeznaczone na narysowanie strza艂ek kierunkowych, lub wpisanie komend: do g贸ry, w d贸艂, w prawo, w lewo. Je艣li wydrukowane karty zalaminujemy, a dzieci b臋d膮 pisa艂y po nich mazakami do sucho艣cieralnych tablic, to b臋dziemy je mogli wykorzystywa膰 wielokrotnie.



Pora na warunki...

 Przejd藕my do trudniejszych plansz, gdzie pojawiaj膮 si臋 warunki. Czasem, 偶eby艣my mogli wykona膰 zadanie (np: wyzbieranie wszystkich "O"), musimy skr臋ci膰, zmieni膰 kierunek...jak to zrobi膰, skoro poruszamy si臋 niezmiennie do ko艅ca odcinka...z pomoc膮 przychodz膮 nam kolorowe kwadraty, czyli nasze warunki...je艣li po drodze w labiryncie jest innego koloru kwadrat, to mo偶emy zmieni膰 kierunek ruchu, oczywi艣cie pod warunkiem, 偶e ten sam kolor znajdzie si臋 w kodzie. Jedna z plansz ma u艂atwienie i pocz膮tek utworzonego kodu, nale偶y tylko doko艅czy膰.

艂膮czymy z matematyk膮...

Takie labirynty daj膮 nam mo偶liwo艣膰 艂膮czenia r贸偶nych tre艣ci. Przy okazji nauki kodowania mo偶emy po膰wiczy膰 umiej臋tno艣ci matematyczne, czytanie...mo偶liwo艣ci jest wi臋cej. Przyk艂ady zawarte s膮 na niekt贸rych planszach. Jeden labirynt zosta艂 skonstruowany w taki spos贸b, 偶eby droga prowadzi艂a tylko przez pola z cyframi, liczbami nieparzystymi. W drugim przyk艂adzie zdobyte na trasie liczby maj膮 nam da膰 finalnie 100, idziemy i dodajemy mijane liczby, kt贸r臋dy p贸j艣膰, 偶eby suma wynosi艂a 100? trzeba chwil臋 pomy艣le膰.




B艂臋dy s膮 ok...

Mistrzowie zawsze powtarzaj膮, 偶e b艂臋dy s膮 ok, wi臋c wyszukajmy b艂臋dy w utworzonym kodzie i naprawmy je. To bardzo wa偶na umiej臋tno艣膰, nie tylko w programowaniu馃槈, czasem trudniej dostrzec pomy艂k臋 ni偶 utworzy膰 skrypt od podstaw.



Mam nadziej臋, 偶e b臋dziecie si臋 dobrze bawi膰, karty mo偶na pobra膰 pod tym linkiem:
tu kliknij, aby pobra膰 plansze do wydruku


Reakcje:

0 komentarze:

Prze艣lij komentarz